links

Historia

1950 –luku

Vasta viisitoistavuotias Arvi Siili työskentelee jo kuljetusalalla. Hän toimii apumiehenä lapväärttiläiselle kuorma-autoyrittäjä Landgärdsille, joka toimittaa perunaa Helsinkiin. Olisimmeko mahtaneet nähdä nuoren pellavapään öisellä kasitiellä jopa kuljettajan ominaisuudessa…
Nuorukainen asustaa viikon verran Pelastusarmeijan majatalossa Porissa ja käy Mäkisen Autokoulun.
Vuonna 1953 Arvi saa Kulkulaitoksen ja yleisten töiden ministeriön luvalla erivapauden kuorma-
auton kuljettamiseen jo ennen täysikäisyyttään.
Armeijan suorittanut nuorimies tapaa tulevan puolisonsa Ritvan ja he menevät naimisiin vuonna 1959. Arvi ajaa kuorma-autoa närpiöläiselle Lindqvist & Malmille.

1960 –luku

Vuosina 1961-1963 tuleva yrittäjä kuljettaa matkustajia linja-autoreitillä Vaasa –Turku – Vaasa työnantajanaan Ab Ingves Bussar Oy.
Vuonna 1963 pitkäaikainen haave toteutuu ja Arvi ostaa ensimmäisen oman kuorma-autonsa ja saa liikenneluvan. Tuliterä Volvo Vikig perävaunuineen on kallis hankinta ja töitä on paiskittava rivakasti.
Ensimmäinen toimeksiantaja on lapväärttiläinen yrittäjä Bjarne Smeds. Arvi ajaa perunakuormia Helsinkiin ja paluumatkalla tuo sementtikuormia Pohjanmaalle.
Nuori yrittäjä pakkaa liiketoimintaan liittyvät kuitit kenkälaatikkoon ja vie ne Esko Jyllille kirjanpitoa varten. Nuoripari asuu Pennasen yläkerrassa Kristiinankaupungin Itäpuolella. Puhelimen asentaminen kotiin helpottaa yritystoimintaa ja yhteydenpito perheeseen helpottuu.

Esikoinen Markku syntyy 1960, keskimmäinen poika Jukka 1964 ja kuopus Jari 1967. Ritva-vaimo hoitaa kodinpyörittämisen lisäksi myös yrityksen juoksevia asioita. Yrittäjän silmissä alkaa häämöttämään jo pidemmät etapit. Arvi ryhtyy kuljettamaan vaasalaisen Näsmanin toimeksiannosta kalakuormia Norjasta Tromsön kalatehtaalta Pohjanmaan minkkitarhureille. Matka Kristiinankaupungista, Muonion kautta Kilpisjärvelle ja sieltä Tromsöön kestää noin 10-11 tuntia. Ensimmäisen työntekijän Sven Rosengårdin, lempinimeltään pitkä-Sven, kanssa pohjoisen vuoristotiet tulevat tutuiksi ja vaaratilanteita uhmaten kalalastit tuodaan ajallaan perille. Lepotauot ovat lyhyitä ja nuoret miehet paahtavat menemään säällä kun säällä. Muonion kohdalla tarkistetaan talvella säätilanne: jos pakkasta on alle –28 celsiusta, niin ketjut pyörien päälle ja Volvon nokka urheasti kohti Norjaa.

Vuonna 1965 ensimmäinen kuorma-auto vaihtuu uuteen Volvoon, jossa ylellisyytenä jopa makuuhytti.

1970 –luku

Vuosikymmenen vaihteessa kommandiittiyhtiö Arvi Siili laajenee. 1970 –luvulla autoja hankitaan lisää ja vaihdetaan uusimpiin malleihin. Henkilökuntaa palkataan ja toimeksiantoja hoidetaan Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan. Muun muassa Osloon kuljetetaan rahtia Finnexpress Oy:n lipun alla. Kuljetusbisnes pyörii viiden auton voimin: neljä autoa ulkomaanliikenteessä ja sora-auto Kristiinankaupungissa.
Jotta laajentuva yritys, ja yritys yleensä, menestyy on sillä ehdottomasti oltava luotettavat yhteistyökumppanit. Yhtenä vuosikymmeniä jatkuneesta kumppanuudesta on esimerkiksi vaasalainen kirjanpitotoimisto Kontroll. Ensin Ingmar Nygård aloitti 70 –luvulla hoitamaan yrityksen kirjanpitoa ja Ingmarin jälkeen hänen poika Ove on jatkanut samoissa tehtävissä, kuten edelleen tänäkin päivänä.
Myös erityisen merkittävä kumppanuus ovat isä ja poika – Vihtori ja Lasse Koski. Vihtori on jo 1960 –luvulta asti uskollisesti huoltanut ja korjannut yrityksen ajokalustoa ja Lasse on jatkanut Arvi Siili Oy:n autojen hovihuoltajana.

1980 –luku

Kuljetusyrittäjälle 1980 –luku on työntäyteistä aikaa. Suomessa vallitsee voimakas taloudellinen nousukausi, joka heijastuu myös pohjalaisyrittäjien toimintaan. Esikoispoika Markun ikä riittää saamaan yhdistelmäajoneuvokortin ja hän aloittaa kokopäivätoimisesti työt perheyhtiössä. Jukka valitsee yrittäjäkoulutuksen ja opiskelee kuljetusalaa teknisessä opistossa. Jari opiskelee autonasentajaksi.

1990 –luku

Jukka ja Jari aloittavat kokopäivätoimisesti työt perheyhtiössä ja astuvat remmiin juuri kun yrittäjyys on kovalla koetuksella. Suomen markka pakkodevalvoidaan vuonna 1991 ja uudelleen 1992. Ulkomaisia lainoja ottaneiden yrittäjien tilanne on tukala ja lama järsii yrittäjyyttä.
Vuonna 1990 yhtiö ostaa Helsingin Express Oy:n, nykyisin Suomen DB Schenker –yhtiöiden nimellä toimivalta kansainväliseltä logistiikka- ja kuljetusyritykseltä. Kaupassa siirtyy yhtiön kuljetus- ja logistiikkatoiminta ja 15 auton kuljetuskalusto tytäryhtiön käyttöön. Henkilökunnan määrä on 25.
Arvi Siili toimii aktiivisesti ULH:n (Ulkomaan liikenteenharjoittajat ry.) hallituksessa ja luottamustehtävissä. Myöhemmin Jukka jatkaa isänsä luottamustehtäviä ULH:ssa.

2000 –luku

Kommandiittiyhtiö Arvi Siilistä tulee osakeyhtiö.

Emoyhtiö Arvi Siili Oy:n toimitusjohtajaksi ryhtyy Jari ja Markku ottaa vastuun huolto- ja
korjaustoiminnasta. Tytäryhtiö Helsingin Expressin toimitusjohtajana aloittaa Jukka.

Vuonna 2002 Arvi Siilille myönnetään ULH:n kunniakirja.

Vuonna 2005 Arvi Siili vastaanottaa Tasavallan Presidentin myöntämän Suomen Valkoisen Ruusun 1
luokan mitalin kultaristein.

2010 –luku

Yhtiöiden toimintoja selkeytetään. Arvi Siili Oy keskittyy suurimpana toimeksiantajanaan Destia Oy sorankuljetus- ja tienhoitotehtäviin. Yhtiö palvelee Kristiinankaupungissa paikallisesti ja alueellisesti yksityisasiakkaita, yrityksiä ja yhteisöjä. Omilta maa-alueilta jalostetaan myös soraa ja kalliota yritysten ja yksityisten tarpeisiin. Helsingin Express keskittyy monipuolisesti logistisen palveluiden tuottamiseen huolintaliikkeille, kaupalle ja teollisuudelle. Vuonna 2010 päätetään luopua ns. ulkomaan liikenteen ”suorista autoista”.
Juhlavuonna 2013 kolmannen sukupolven edustajia on jo kesätöissä perheyhtiössä. Markun poika Jimi on hankkinut ammattiajokortin ja työskentelee logistiikkaopiskeluiden ohella Arvi Siili Oy:ssä. Myös Jarin 17-vuotias poika Emil kulkee vaarinsa jalanjäljillä ja ohjailee jo asiantuntevasti pyöräkuormaajaa soramontuilla.

****

 

 

historia21

 

 

 

 

 

historiakuva22

 

 

 

 

 

historiakuva23

 

arvisiili-50

bottom